السبت، 16 فبراير 2008

شرخ الشباب



حاسة بنفسي اوي اليومين دول.. مش حاسة بنفسي اللي هو فرحانة بنفسي.. لأ حاسة بنفسي يعني حاسة بإني في قمة حيويتي و نشاطي و عطائي و توهج ذهني.. فكرت في سني لقتني 33 سنة.. فكرت في السن ده لقتني حاباه اوي.. الله لما الانسان يكون في السن ده و مدرك حلاوته.. 33 سنة يعني شرخ الشباب.. ايوه و الله ده السن اللي بيسموه شرخ الشباب.. يعني الحماس و القدرة على العطاء مع نضج في التفكير و اتخاذ القرارات.. أصغر من كده، بداية العشرينات و منتصفها يعني ممكن يكون فيه حماس و أفكار.. بس ممكن يصحبهم اندفاع و رعونة.. بعد كده و مع بداية الأربعينات بيبدأ الحماس يخبو و الجذوة تنطفي و الهمة تقل.. ممكن الأهداف في الحياة تتغير.. ممكن يظهر انشغال بهموم أخرى للحياة.. ممكن ابقى انا مش انا.

اما في الخمسينات فالحياة بتاخد شكل مختلف.. اهم حاجة هو ان الصحة و الجهد مش زي الأول.. في حاجات كتير ما بقتش اقدر اعملها زي زمان.. فيييييييييين ايام ما كنت في التلاتينات.. كان كلي صحة و نشاط و حيوية و حماس و تدفق أفكار.. فين ايام شرخ الشباب

بافكر كده لقيت نفسي دلوقتي في شرخ الشباب.. جري الدم في عروقي و حسيت اني عندي قوة داخلية اقدر اعمل بيها حاجات كتير اوي.. قبل ما الشعر يشيب و الهمة تروح و الصحة تعتل و الأحلام تتواضع.

الله على سن ال 33 و الحمد لله يا رب انك ادتني الفرصة لحد دلوقتي عشان اقدر اعمل حاجة.. كل يوم بيعدي على الانسان بيخصم من عمره بس بيضيف لرصيده لو استغله صح. يمكن الكلام ده جه في بالي لما لاحظت اني فضلت حوالي 5 أيام آجي من الشغل أقعد على النت اعمل بحث عن حاجة بادور عليها عشان اشتريها.. و فضل الموضوع ده شاغل بالي - و لا يزال، بس بعد ما مرت 5 أيام بحالهم مش باعمل حاجة لربنا خالص غير طبعا العبادات العادية و الفروض، انما مش بادي من وقتي اللي بعد الشغل ده لربنا خالص.. ما عملتش حاجة خالص ابتغي بيها وجه الله.. مع اني عندي حاجات ممكن اعملها مش لسه هادور و في اكتر من حاجة في بالي عايزة اعملها بس عايزة لها وقت.. فقت فجأة على 5 أيام ضاعوا من عمري ما حاولتش افيد فيهم حد غير نفسي.. ساعتها فكرت في الأيام الخمسة دول على انهم هدية من ربنا.. كل يوم بيديني 4 ساعات بتوعي انا بس، حرة اعمل فيهم اللي انا عايزاه.. و انا اللي اخترت اني أقضيهم في حاجات كتير مش من بينها اي حاجة لإفادة الناس اللي انا باشتكي من سلبيتهم و تخلفهم و ضعفهم و الى آخره.. ساعتها فكرت.. هو انا عمري فيه كام 5 أيام فاضلة عشان أضيع منهم 5 في ولاحاجة؟ طبعا انا مش باقول اني لازم أقضي كل الوقت الفاضي اللي عندي في الشغل التطوعي، انما برضه ما ينفعش اني أقضيه كله لنفسي و بس.

بتيجي برضه نفس الخاطرة دي على بالي لما أشوف حد من الممثلين في عمل فني قديم نسبيا ليه و اشوفه دلوقتي في حاجة حديثة.. أقول يااااااه.. فرق كبير.. الشباب نعمة يا اخوانا نتحاسب عليها.. الصحة و الفراغ نعمة ربنا هايسألنا عملنا بيها ايه.. في يوم من الأيام هانكون مش قادرين.. بس احنا دلوقتي قادرين.. هانبقى مش فاضيين.. احنا دلوقتي برضه عندنا وقت فراغ شوية.. هانبقى مافيناش خلق و لا صبر للمناهدة مع أطفال مش واعيين.. و لا الوقوف بالساعات نحاول نعلم الناس و نفيدهم..انما دلوقتي احنا شباب.. و اللي هايكبر فينا كده كده هايكبر و يعجز.. بس لما ييجي اليوم اللي هايبقى مش قادر فيه.. يا ترى هايبقى عمل حاجة لما كان قادر؟ و لا هايوصل للسن اللي مش هايكون قادر يعمل حاجة و ساعتها هايكون عايز يعمل حاجات كتير؟

في جزء من بيت شعر بيعجبني اوي:

آه لو عرف الشباب.. و أواه لو قدر المشيب

هناك 14 تعليقًا:

Shreef يقول...

شرخ الشباب
و الله اول مرة اعرف ان السن ده اسمه شرخ الشباب بس كويس انك وضحتيلنا يعني ايه شرخ الشباب و بجد سن ال 33 و تلاتين زي ما انتي قولتي على ما اعتقد يعني ان بيكون فيه الانسان نقدر نقول عليه شباب و في نفس الوقت في قمة النضوج لان الاقل من كدا فعلا بردو شباب لكن بيصاحبه رعونه الا ان طبعا في كلا الحالتين الامر نسبي و يمكن يكون واحد اربعين خمسين و ما زال ارعن بينما قد يكون شاب لم يبلغ الخامسة و العشرين في قمة النضوج العقلي علشان كدا بقول نسبي..اما بالنسبة للوقت اللي المفروض نشغله في حاجات مهمة فدا شيء على فكرة مهم فعلا او ان احنا نستثمر وقتنا عموما ان منسيبش في وقت من غير ما نشغله في حاجة يمكن تفيدنا و لو حتى بحاجة بسيطة..على فكرة ديه اول مرة ازور مدونتك الجميلة ديه و بجد عجباني اوي سلاسة كلامك و ترتيبه و كذلك في باقي موضوعاتك .. تحياتي ليكي و لموضوعاتك الجميلة دا كفاية حتى انتمائك لي زيدني (:..سلام

عصفور المدينة يقول...

الله يسامحك
:)

وشوشات يقول...

شريف.. نورت المدونة يا فندم و بإذن الله نشوفك هنا كتير :)

عصفور المدينة.. مش قصدي و الله.. التدوينة دي بس رسالة لكل اللي شابوا و همه في العشرينات من عمرهم.. متهيألي انت فاهمني :)

سعيد شحاتة يقول...

موضوع لذيذ قوى ومدونة ألذ
يارب يديك طولة العمر
وكل سنة نسمع الحكاية الأجمل
ان شاء الله

Fruitgirl يقول...

عارفة يا علا ..
دايماً كنت بزعل لما أكبر سنة .. بس بعدين لما شفت الدنيا حوالايا عاملة إزاي .. طلعت بنتيجة مهمة بالنسبة ليا ..
العمر مش حاجة وبتعدي وخلاص ونحس إننا عجزنا .. أنا بتأكد من ده لما أشوف جدي أو أبويا ..
العمر مش سنين ..
العمر عقل ..
العمر موقف بيتاخد ..
ياما شفت ناس كبيرة وعقلها صغير .. بتجنن ..
وياما شفت ناس دكاترة في الجامعة عمرهم فوق الستين .. وعقلهم تافه

يمكن إنتي عارفة الكلام ده ..
:)

حبي

عصفور المدينة يقول...

طبعا فاهمك بس القافية حكمت زي مابيقولوا وخاصة إن أستاذي بيقولوا إنت في سن بداية العطاء الحقيقي
:)
بيرفع معنوياتي
وكنت قد كتبت تدوينة اسمها أربعينية وتدوينة أخرى اسمها
Look Younger
حول نفس الموضوع

taaah يقول...

البوست بتاعك جميل
بس حاولى تظبطيه تانى لان قيه كلام ضايع على الشمال

مدحت محمد يقول...

الشباب شباب القلب يااستاذ عصفور
انا معاكى
انى الانسان
ليس بعمره يعطى
ولكن بقلبه
وحبه للشىء
وشرخ الشباب الحقيقى
هو الذى يرى انه شاخ
وليس معه مايقدمه
ويبذله ايا كان عمره
تحياتى

زهرة النتاوى يقول...

مدونتك حلوة أوى

وهذه أول مرة أكتب لكي فيهاوانشاء الله مش الأخيرة

كل سن له جماله ونضورته والانسان الصح هو اللى بيعرف يستغل كل ساعات ودقائق عمره

ويدينا ويديكي طولة العمر

canary يقول...

انا كمان اول مرة اعرف حكايه شرخ العمر دى بس حلوة وجديدة لكن والنبى بلاش تخوفينا من السن احسن احنا كمان قربنا منه انا دخلت بالصدفه بس عجبنى الاسلوب اوى دماغك عاليه وكتباتك حلوة

Om El Bassabees يقول...

على فكرة بقى مش مهم عمرنا كام المهم عملنا فيه ايه

Unknown يقول...

اعتقد انه مادام في العمر بقية فلن يكون هناك يأس من العمر
ويجب ان يكون الشخص معطاءا دائما

سلطان الغرام يقول...

فتره الشباب عموما هي اهم فترات العمر دي حاجه مفروغ منها مفيهاش كلام ان كانت الشروخ بقا الكسور من 20الي 45 وشكرا علي حسن التواصل

(صندوق الدنيا) يقول...

علا
سعدت برؤية مدونتك الجميله
كيف حالك أختي الحبيبة؟

<