الجمعة، 22 يونيو 2007

شفت الكروان

نازلة امبارح الصبح رايحة الشغل.. طلعت ع الشارع الرئيسي اللي بيطلع على الكورنيش عشان أركب.. سمعت صوت الكروان بيشدو.. عادي.. بس اللي مش عادي هو اني كنت سامعاه قريب اوي.. اكتر مرة سمعت صوته فيها قريب كده.. قلت يبقى اكيد هو قريب مني اوي.. اتلفت حواليا.. بصيت ع الشجر.. مش لاقياه.. مش شايفاه.. كل ده و انا ماشية.. و لما قربت على شارع الكورنيش و قبل ما أعدي الشارع سمعت صوته أقرب و أقرب.. بابص على يميني شفته.. لقيته.. واقف على قمة مبنى تقريبا كده قيمة 4 أدوار.. واقف و بيشدو بأعذب الألحان.. دعاء الكروان

كان نفسي أطلع الموبيل بتاعي و أصوره.. من زمان كان نفسي أشوفه.. طول عمري باسمعه، انما عمري ما شفته.. وقفت شوية ابص عليه.. تاني كان نفسي أصوره.. أصلي مش كل يوم هاشوف كروان.. كنت عايزة فعلا أصوره.. انما اتكسفت أطلع الموبايل في الشارع و اقف أصور.. خفت لا حد يخطف مني الموبيل؟ اصل الدنيا كانت الصبح بدري اوي و مافيش حد بيعدي غير العمال اللي بيشتغلوا في المكان ده.. كمان كنت مستعجلة عشان اروح الشغل.. انتزعت نفسي من المسمرة في الشارع.. عديت شارع الكورنيش.. اول ما عديت بصيت عليه.. شاورت لتاكسي و للأسف أول تاكسي أشاور له و اقول له المهندسين يقوم يوافق على طول.. طيب ما هو انا ساعات باقف بالربع ساعة و ماحدش بيعبرني

ركبت التاكسي و عيني عليه.. دخلت التاكسي و اول ما قعدت رحت لاوحة رقبتي ورا بابعص عليه.. فضلت باصة عليه لحد و رقبتي ملووحة لحد ما غاب.. غاب.. غاب في الزحام.. في الزحام.. في الزحام.. مخلفا وراءه الجريدة وحيدة......... ايه ده؟ ده انا كده دخلت على أغنية ماجدة الرومي

و بعد اللوحة المميتة دي و بعد ما غاب عن عيني الكروان لفيت رقبتي و بابص قدامي لقيت السواق بيبص لي في المراية بمنتهى الاذبهلال.. مالها دي؟

طبعا فضلت بعدها شوية مبسوطة.. شفت الكروان..
ربنا اختارني انا في هذا الصباح عشان أشوف الكروان..
طول عمري كنت باتخيل يا ترى الصوت ده طالع من طائر شكله ايه؟
و أخيرا شفته.. شفت الكروان
طيب يا ترى دي رسالة؟ هدية؟ أمارة عن حاجة معينة؟
مش عارفة
بس كل اللي عارفاه اني منشرحة الصدر من امبارح و كل ما اقابل حد أقول له: مش انا شفت الكروان؟

هناك 8 تعليقات:

عصفور المدينة يقول...

شكرا شكرا شكرا
أنا متصور سعادتك فعلا عشان أنا عصفور وباحب العصافير
فشلت فترة طويلة إني أصور عصفور صورة ثابتة قريبة
http://www.stop55.com/vb/44027.html
العنوان ده فيه صورة كروان
وده فيديو من تصويري للعصافير
http://www.youtube.com/watch?v=YHA978wa0FQ

طبعا الكروان أحلى بس العصافير الرمادية أجدع

غير معرف يقول...

يا بختك
انا كمان نفسى اشوف الكروان على الطبيعه لكن لحد دلوقت ماشفتوش

*,*AMY LEE*.* يقول...

انا شفت فيلم دعاء الكروان
بس ماشفتش خالص العصفور ده قبل كده
وا سمعت صوته بصراحه حقيقي
بس هو واضح انه فنان جامد جدا

ومكنتش اعرف انه ممكن يبقى موجود كدا ف المدينه عادي
كان بيتهيألس انه فالغاباتوالاماكن الخضرا الهاديه

وشوشات يقول...

على فكرة يا عصفور.. الكروان فعلا من قريب غير من بعيد غير صوته خالص.. طيب هو الكروان بيفرق عن البلبل؟ انا سمعت انهم واحد و يا ترى العندليب شكله ايه؟

دايما يسعدني و يشرفني انك تكون اول واحد يرد على تدويناتي المتواضعة

وشوشات يقول...

شكلك يا محمد كده من سكان القاهرة.. اصل دول آخر ناس ممكن يشوفوا منظر طبيعي.. كله زحام و بشر و عربيات و مسلح و خرسانة.

وشوشات يقول...

الكروان يا امي لي هو اللي صوته شبه ترديد الملك لك لك لك لك يا صاحب الملك. غالبا ممكن تسمعيه بعد الفجر او قبل المغرب و بعده على طول.. انما صعب تشوفيه في المدينة فعلا الا بصدفة جميلة زي اللي حصلت معايا

u3m يقول...

انا بأه المكان اللى بأشتغل فيه مليان خضرة واشجار علشان كده شفت وسمعت الكثير من الطيور اللى من الصعب اشوفها الا اذا كنت باروح الارياف كتير وده محصلش ابدا للاسف
وفيه طائر مغلبنى نفسى اشوفه ومش قادر المحه ابدا بالرغم من انه ساكن فى دغل الاشجار اللى امام شباك المكان اللى باشتغل فيه .. صوته سبحان الله شجى جدا وملائكى ودايما بينجح انه يخلينى ابتسم واشعر بسعادة خفية لو كنت متضايق او مخنوق !!
اعتقد انه احد انواع البغبغانات النادرة (العصافير الملونة الصغيرة)وممكن يكون هرب من اصحابه لانى لم اسمع طائر بهذا الصوت فى اى مكان
وهو دايما يغرد صباحا . حوالى الساعة الثامنة او التاسعة
ونفسه طوييييل جدا لان تغريده متصل وطويل

باشوف فى جنينة الشغل عندنا ابو قردان والطائر الهزاز ده اللى بيهز ديله طول الوقت وباشوف هداهد كتير ومرة شفت بومة اصطادت فأر وعمالة تنقر فيه اعلى المبنى المقابل لى والغريب انه كان الساعة حوالى 12 او الواحدة ظهرا !! .. اما لو تأخرت فى الشغل وانصرفت فى وقت المغرب فغالبا ما اسمع صوت الغربان المقبض والتى تسكن تحت خزانات المياه فى اعلى المبانى
لكن بالرغم من ده كله مشفتش كروان قبل كده !!
ونفسى اشوف الكروان بنفس القدر اللى نفسى اشوف بيه صرصار الحقل اللى صوته عالى جدا ده واشوف حجمه ممكن يكون قد ايه !!

أحمد سلامــة يقول...

مبرووك
عقبالنا كده انشاء الله
انا بشوفه كتير هو والسمان وبفرح برضو
بس مش من قريب كده
:)

<